Wat is er van de gemeenteraad?

Onze fractie, netjes vóór tijd om de beraadslaging goed aan te vatten

Wat onthouden we uit de gemeenteraad van gisteravond, maandag 27 november 2017?

Wijk-werken
De organisatie van het wijk-werken geeft men in handen van DVV MIDWEST, dat is de dienstverlenende vereniging van Midwest. Verschillende verwijzingen naar reglementen en wetten waren onnauwkeurig of verkeerd. Onder meer een aantal data klopten niet.
Brand Perneel (N-VA) vlooit dat allemaal plichtsgetrouw uit en vraagt dan zeer hoffelijk om dat te willen rechtzetten. Klasse!

Sluikparkeren
Men zal een aantal maatregelen nemen (verkeersborden met beperkingen) om het wildparkeren van vooral vrachtwagens in de Mortelputstraat aan banden te leggen. De Mortelputstraat is die recente macadamweg -zijstraat van de Kortemarkstraat – die het industrieterrein ‘De Mortelput’ ontsluit.
De vraag daartoe kwam van de bedrijven & bewoners uit die straat zelf.
Iedereen ging dus akkoord.

Bijdrage aan de politiezone waarvan Lichtervelde deel uitmaakt
Het aandeel van onze gemeente in de zone Ardooie-Lichtervelde-Pittem-Ruislede-Tielt-Wingene voor het dienstjaar 2018 bedraagt 12,54% (ongewijzigd). De bijdrage die Lichtervelde moet ophoesten neemt toe met 2% net zoals voor de andere deelnemende gemeenten. Dat brengt die dota op € 621 235,- Als Lichtervelde alleen zou instaan voor een eigen politiezone zou dat veel duurder uitvallen, natuurlijk. 
Dus: unaniem aangenomen.

Hulpverleningszone Midwest
Hier bedraagt het aandeel van Lichtervelde slechts 3,30% en ook hier is er een toename met 2% - een indexatie, zeg maar.
Iedereen was vóór.

Zwerfvuil en sluikstorten
Dat er onbemande camera’s zullen ingezet worden om de plaag van het sluikstorten tegen te gaan.
Die camera’s zullen mobiel zijn. Dat wil zeggen: een sluikstorter zal eender waar in de gemeente een fikse boete kunnen oplopen plus opdraaien voor de kosten voor het opruimen. Het is erg dat onze gemeenschap daar collectieve middelen moet tegenaan gooien, maar het kan blijkbaar niet anders.
Om het met de woorden van Jean-Pierre Van Rossem te zeggen: het is g*dv@#^| toch godgeklaagd.
Alle fracties stemden hier unaniem mee in (uiteraard niet met het vloeken van Jean-Pierre maar met de maatregel).

Budgetwijzigingen voor 2017
Er kwamen een aantal budgetwijzigingen voor 2017 aan bod. Opnieuw drong onze fractie aan om te weten wat er achter die cijfers schuilgaat. Bijvoorbeeld: voor de jeugdinfrastructuur is er een extra uitgave voorzien van net geen € 62 000,-  Onze mandataris Brand Perneel stelde de berekening van de autofinancieringsmarge in vraag. Niet zozeer omdat die verkeerd zou zijn, maar omdat die nauwelijks te verifiëren is. Hij drong aan op het verkrijgen van een geactualiseerde lijst met alle leningen en vorderingen van de gemeente met hun precieze intrestvoeten.  
Het is niet de eerste keer dat onze fractie een dergelijk overzicht vraagt.
Onze fractie stemde ‘ONTHOUDEN’ – dat deden overigens ook de andere oppositiepartijen.

Toelagen
Vervolgens diende gestemd over de toelagen. Lichtervelde heeft een bloeiend verenigingsleven en dus stemden onze mandatarissen hier vlotjes mee in. Fractieleider Sofie Steurbaut vroeg wat het ‘Time Out’-programma precies inhield. Dat was een nieuwkomer op de lijst. Blijkbaar is dat een project om leerlingen die moeilijkheden ondervinden met een leraar, er even tussenuit te nemen. In de tussentijd kan bemiddeling ertoe leiden dat de relatie opnieuw normaliseert (dit gaat over leerlingen die zich door de leraar gepest voelen en/of de leraar pesten). Wie kan tegen zo'n initiatief zijn?
De raad gaf unaniem zijn fiat.

 

Wijziging van het kader
Hiermee bedoelt men het personeelsbestand. De personeelsformatie geniet in Lichtervelde een goede reputatie. Dat spoort volledig met onze ervaringen. Onze fractie is er dus zeer voor te vinden om die werknemers tevreden te houden en hun de middelen en mogelijkheden te bezorgen om de steeds complexer wordende taken ordentelijk uit te voeren en om hen een goed loopbaanperspectief te bieden.
Bijgevolg wou onze fractie graag weten wat de gevolgen van de wijzigingen zouden zijn voor het personeel.
Onze fractie constateert enerzijds dat er een ‘upgrade’ is bij ‘Burgerzaken’.  Anderzijds merkt ze dat de duurzaamheidsambtenaar definitief geschrapt is. Vermoedelijk zal die weglating deels opgevangen worden door het intergemeentelijk personeel. Dat blijkt effectief zo te zijn. Maar dat impliceert wel dat de volledige dienst Milieu op de schop gaat. Wij vinden dat deze problematiek, gelet op de klimaatcontext, net meer aandacht zou moeten krijgen!?

De dienst stedenbouw ondergaat dan weer geen enkele wijziging. Vreemd is dat als men bedenkt dat uitgerekend dat domein ingewikkeld is en alsmaar complexer wordt. Vooral hier komen grote wijzigingen op ons af. Bovendien zijn de voorziene posten erg beperkt en blijken die in de praktijk onderbemand of niet ingevuld te zijn. Onze afdeling betreurt dus dat hier geen ingrepen gebeuren.

We stellen vast dat er ook een schrapping voorzien is voor wat de school aangaat. Er rijdt inderdaad geen bus meer. Ook hier ontstaat krapte. Van zodra iemand uitvalt, wordt het zeer moeilijk. Waarom kan deze 0.5FTE niet behouden blijven, maar dan met een ander takenpakket?

Voor een goed begrip, de wijzigingen zijn de volgende:

Dienst secretariaat D-niveau wordt vervangen door C
Dienst burgerzaken: 2 C’s en 1D vervangen door 2B
Dienst omgeving: schrapping van B
Technische Dienst: 5D en 6E door 12D
Onderwijs: schrapping halve E

Onze fractie hoopt vooral dat het aanwezige competente personeel hier kansen krijgt ‘om door te groeien’ zoals dat in het jargon heet.
Iedereen ging akkoord - ook al geven ook de andere oppositiepartijen aan dat dit halvelings een gemiste kans is om een ruimere 'upgrade' door te voeren.


Vragen & varia
We tekenen hier toch enkele niet onbelangrijke zaken op.
-> De bouw van het JOC (jeugdontmoetingscentrum) zal zeer spoedig beginnen.
-> De gemeentelijke opcentiemen, die berekend worden op de aanslag(voet) van de onroerende voorheffing zijn vastgelegd door het Vlaams Gewest. Ze bedragen nu 1600. Dat heeft te maken met een paar verschuivingen. Om de gemeentelijke belastingen op hetzelfde peil te houden (in euro's) is het nodig de opcentiemen te verlagen naar 1008. Als men de nieuwe grondslag van 1600 zou overnemen, zouden we meteen een gigantische toename van de belastingdruk krijgen.
-> Tijdens de vakantiewerking (kerst- en krokusverlof) kan 'De Bengels' met zijn de kinderen weer terecht in 'Het Beverbos' voor opvang.
-> Onze studenten en studentes vinden dan weer onderdak in 'De Schouw' tijdens de Paasvakantie en in de blokperiode. Ze kunnen er gezamenlijk studeren van 9 u 's morgens tot 21 u 's avonds (als we goed gehoord hebben).
-> Brand Perneel (N-VA) wou nog weten wanneer het bedrijfsverzamelgebouw opgeleverd en in gebruik genomen wordt. En ook of die voorziening succesvol is.
Blijkt dat het gebouw op 31 december 2017 operationeel is. Dan kunnen er 3 bedrijven die er een locatie gekocht hebben, hun intrek nemen. Er blijven nog 6 plaatsen over.

 

Ter volledigheid
Een raadslid,  mevr. Van Robaeys (CD&V) was afwezig door grieptoestanden. We wensen haar een spoedig herstel. Twee correspondenten van de lokale pers volgden de debatten. De inwoners werden op de publieksbanken vertegenwoordigd door 5 personen, onder wie twee vrouwen.   
Na vastlegging van de volgende gemeenteraad op maandag 18 december (20 u), eindigde de vergadering om tien voor tien.

 

Ziezo, u bent weer helemaal mee – alsof u er zelf bij was.
 

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is