Nieuws uit de gemeenteraad van 23 oktober 2017

Op 1 november 2017, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws, Gemeenteraad, Leefmilieu, Mobiliteit en verkeer
Belangrijkste onderwerpen uit de gemeenteraad van 23 oktober 2017

WAT ONTHOUDEN WE UIT DE GEMEENTERAAD VAN 23-10-2017?
Door een buitenlandse trip komen we wat later terug op wat er besproken werd in de jongste gemeenteraad.  Niet dat u veel gemist hebt...

Overdracht bevoegdheden
De agenda beperkte zich andermaal tot hoofdzakelijk een hoop formalisme.  Namelijk het instemmen met algemene vergaderingen, statuten, aanvullende reglementen etc van allerhande in het leven geroepen boven- en tussengemeentelijke instanties.
Houdt er eigenlijk nog iemand het overzicht? Zo geven we het beleid uit handen.

Meer geld voor sociale woonvoorzieningen
Kwam daarbij ter sprake: de intergemeentelijke woondienst. De heer Lieven Goddyn gaf toelichting over het subsidiedossier. Er bleek onder meer dat het kabinet van Homans (N-VA) gezorgd heeft voor een aanzienlijk hogere subsidie aan deze Intergemeentelijke instelling waar onze gemeente deel van uitmaakt. Vreemd hoe dat in stilte verloopt. Als Homans een woord gebruikt dat je ook verkeerd kan uitleggen, dan barsten alle mediakanalen.

Snelheidsbeperking
Het heeft ons altijd verbaasd dat je in delen van de Kasteelstraat en de Oude Bruggeweg mocht ‘vlammen’ tegen 70 km per uur. Ook op plaatsen waar dat hoegenaamd niet kán. Daar is nu komaf mee gemaakt.  50 km is er de norm.

Netelige vragen
Gelukkig was er nog het vragenuurtje. Onze N-VA-fractieleider Sofie Steurbaut bond de kat de bel aan. Dat gebeurde met 2 stekelige vragen.
Vraag 1 -  Waarom plant en organiseert men de werken aan de Damwegel net in de winterperiode?
Die omgeving is bijzonder watergevoelig. Iedereen weet dat het risico op vertragingen dan veel groter is.  In de winter is de grondwaterstand bovendien altijd hoger.   Gevolg: bijkomende problemen tijdens de uitvoering wat dan weer kan resulteren in bijkomende vertragingen. Bewoners nemen ’s winters ook vlugger de wagen. Dus meer verkeer. Vooral met een school in de buurt is dat niet onbelangrijk. Sofie: “ Als bestuur ijveren we via de Schoolstraat voor een veiliger en meer verkeersluwe omgeving. Toch blijft het er druk. Dat merkt iedereen. Hoe zal de omleiding van de Damwegel er concreet uitzien tijdens de werken en welke maatregelen zijn hieromtrent voorzien?”
Het antwoord van de betrokken schepen ervaren wij als een ontwijking. De werken moeten passen in de werkschema’s van de aangestelde aannemer. Bovendien zullen de werken een vol jaar (!) duren, wat altijd voor een stuk in de winter zou gebeuren. Het is de bedoeling om gefaseerd te werken. Eerst het ene deel afsluiten en dan het andere.

Vraag 2 -  Gaat over de toegenomen treingebruikers die hun wagen lukraak parkeren in de omgeving. Vooral als de NMBS-parking langs de Weststraat volledig bezet is. Onze fractie wijst erop dat de aanleg van de nieuwe (en ruime!) parking aan het station precies bedoeld was om het tekort aan parkeerruimte op te lossen. Dat leek eventjes te lukken. Nu merkt men dat steeds meer reizigers van heinde en ver het betalend parkeren aan hun station ontvluchten en hun wagens achterlaten in de aanpalende straten van de nieuwe parking.
Gevolg: de parkeerdruk in die omgeving neemt alsmaar toe. Op bepaalde dagen zorgt dat voor overlast en moeizaam verkeer in de Weststraat, Stegelstraat, de Burgemeester Callewaertlaan,  Kortemarkstraat en zelfs nog verder. Onze concrete vraag:
Heeft het bestuur al contact genomen met de NMBS om dat probleem aan te kaarten?
Zijn er al suggesties gedaan om een oplossing voor te stellen? Is een verdere uitbreiding van de parking wel een zinvolle optie? Volgens het bestuur werd er effectief contact genomen met de NMBS om te overleggen over mogelijke ingrepen. Zoals u wellicht weet is het Stationsplein en een aansluitend deel van de Weststraat eigendom van de NMBS.
Hopelijk haalt dat overleg iets uit. De omwonenden en de andere weggebruikers zijn in elk geval vragende partij.

Hoe waardevol vond je dit artikel?