Gemeenteraad maandag 26 juni 2017

Op 26 juni 2017, over deze onderwerpen: Economie en Financiën, Gemeenteraad, Informatie over Lichtervelde
gemeentevlag

Verleden maandagavond 26 juni was de laatste gemeenteraad voor het zomerreces.  De volgende raad vindt plaats op maandag 25 september. De agenda viel dit keer dan ook nogal zwaar uit.
Kwamen onder meer aan bod:
- de nieuwbouw voor de basisschool ‘Het Beverbos’. Het ontwerp ziet er goed uit en dat mag ook voor een prijs van € 2 618 561,- exclusief 6% BTW (totale kostprijs in BEF= 112 miljoen).
De aangestelde architect gaf de nodige uitleg bij de geprojecteerde beelden. Onze fractie pleitte voor het installeren van een lift, die was niet voorzien. Nu ook kinderen met een beperking zoveel mogelijk in het gewoon basisonderwijs opgenomen zijn, is dat verre van een luxe.
Denk maar aan de bijkomende belasting voor het onderwijzend personeel. De aanwezige raadsleden keurden het voorstel unaniem goed.
- We namen kennis van de financiën van OCMW en van de gemeente; de jaarrekeningen 2016 passeerden de revue. Opnieuw bereikte de gemeente een 'mooie autofinancieringsmarge' voornamelijk door het uitstellen van investeringen, het verdagen van projecten en enkele andere kunstgrepen. Terwijl ons raadlid Stéphanie Verhaeghe één en ander in vraag stelt, laat dit moedige bestuur dan iemand van de gemeente-administratie opdraven om het uit te leggen.
Zelf leunen zij dan achterover, terwijl de accountant met een waterval aan cijfers 'de vis probeerde te verdrinken'. Na het cijferbombardement zit iedereen perplex.
- We zagen nog de waterbeheersingswerken aan de Waterhoensbeek goedgekeurd worden. De waterproblematiek volgt onze afdeling sinds jaar en dag met argusogen.
- Juicht Kleine Kauwentijnestraat, juicht! – men zal jullie straat herasfalteeren en dat kost  € 82 644 inclusief 21% BTW - voor niets gaat enkel nog de zon op.
- Midwest, telkens jullie webredacteur die term hoort, vraagt ie zich af: mag de Lichterveldse vertegenwoordiger in Midwest daar naartoe met zijn paard dat hij vastbindt aan de saloon?
Het ging over het werkingsverslag en het delen van kosten voor activiteiten die gemeenten samen organiseren. Bijvoorbeeld het inzetten van een techneut op één of ander gebied.
- Een punt van de intergemeentelijke woondienst handelt over de samenwerking bij renovatiebegeleiding. Het zou dan gaan over het aanpassen en isoleren van woningen aan de noden senioren (65+).
- De hoofdmoot betrof  het nieuwe politiereglement. Hier mocht de korpschef en de opsteller van de verordening het komen uitleggen. Rond dat reglement is al wat herrie ontstaan. Vooral dan het onderdeel GAS of 'Gemeentelijke Administratieve Sancties'. Om het zacht uit te drukken: de Jeugdaviesraad 'was not amused'. Dat politiereglement zal van toepassing zijn voor de hele zone Tielt. Het is een waterval van geboden, verboden en inperkingen van ons doen en laten. Dat nieuwe politiereglement is behept met reglementitis.  Blijkbaaar wil men de vrijheid van alle inwoners beperken om het ongewenst gedrag van enkelen te beteugelen. Wij zien liever een andere benadering: de bevordering van het geciviliseerd samenleven. Nu gaat men te veel uit van het wegwerken van criminaliteit. Fractieleider Sofie Steurbaut trok dan ook stevig van leer tegen de overdreven betutteling.
Ook juridisch steekt het document niet goed in elkaar. Bepalingen moeten eenduidig zijn en niet vatbaar voor verschillende interpretaties. Bij herhaling luidt het dat de inwoners gehouden zijn tot die en die verplichting. Er had moeten staan: de inwoners moeten of zijn verplicht. Blijkbaar hadden de opstellers zelf het gevoel dat er teveel 'moetens' in voorkwamen en besloot men dan maar deze zachtere term te hanteren. Helaas het is een gallicisme en dat heeft in het Nederlands bijgevolg geen juridische waarde.
Hier onthield onze fractie zich. Het document geldt voor hele de politiezone Tielt en een gebrekking reglement is nog altijd beter dan geen reglement, zoveel is duidelijk.

We leerden nog dat het OCMW momenteel 105 personen werkgelegenheid biedt. Dat zijn niet allemaal voltijdsen natuurlijk. Omgerekend naar voltijdse equivalenten bedraagt dat heel precies 77,77. De kost voor de opvang van vreemdelingen bedroeg nagenoeg hetzelfde als vorig jaar. In het dienstencentrum steeg het aantal cursisten van 216 naar 426 (!). Dit centrum voor volwassenenonderwijs resorteert onder het CVO-Roeselare. In die samenhang is ons leercentrum het snelst groeiend van allemaal. Dat is een succesverhaal!
Johan Vandenbussche, fractieleider van SOMM wenste nog te vernemen wat er voorzien is als uitgave(n) om de incorporatie van het OCMW in de gemeentediensten te realiseren. Hij kreeg de belofte dat men dat wel eens zal opzoeken.

De bevolking op de publieke banken bestond uit 5 elementen, van wie 3 N-VA-ers. Er waren 2 verslaggevers van de pers. Het raadslid Ole Tavernier (Open VLD) ontbrak voor de 2e maal tereke zonder opgave van reden.
Tegen kwart voor elven was de vergadering afgelopen.

Het valt steeds meer op, dat telkens het om een materie gaat, die wat ingewikkeld is, dit bestuur een beroep doet op externe krachten om het uit te leggen. Dan krijg je natuurlijk geen discussie meer meerderheid versus oppositie.

Hoe waardevol vond je dit artikel?