Gemeenteraad van 24 april 2017

Mager
Andermaal slaagde dit bestuur erin om een mager beestje te presenteren als agenda.

En opnieuw ging het hoofdzakelijk over de goedkeuring van statutenwijzigingen van tussen-en/of intergemeentelijke instanties. Het soort zaken waar iedereen niet veel anders kan dan die formaliteiten aan te nemen.

Geeuw
We aanhoorden een ellenlange uiteenzetting over de oprichting van de dienstverlenende vereniging TMVS, wat staat voor Tussengemeentelijke Maatschappij der Vlaanderen voor Servicevoorziening. Er kwam een externe spreker toelichting geven en de mandatarissen mochten vragen stellen.

Na de monotone monoloog was iedereen murw en er kwam geen enkele vraag.
En zo zat de bijdrage van Lichtervelde aan de oprichting van de dienstverlenende vereniging TMVS (conform artikel 27 van het decreet van 6 juli 2001 houdende …) er meteen op.
Links en rechts werd nog een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger aangeduid voor nog een paar tussen- of intergemeentelijke instanties.

Kerk
De langetermijnvisie voor het kerkgebouw van het kerkbestuur van Sint Jacobus de Meerdere kreeg de zegen van de bisschop en dus ook die van ons bestuur.

Wegtracé

De mandatarissen mogen zich nog buigen over het voorgenomen wegtracé van de verkaveling WVI Stegen Akker in de Tweelindenstraat. De gemeenteraadsleden mochten enkel beslissen over dat stukje interne wegvoorziening. De informatie kregen ze weer met de gebruikelijke hiaten en onnauwkeurigheden en veel te laat. Bij de goedkeuring was er -u raad het al- haast en spoed mee gemoeid. Anders loopt de verkaveling te veel vertraging op.

Onregelmatigheden

Door de beroepsbezigheden van onze mandatarissen was overleg hierover uitgesloten. Is dat misschien de bedoeling? U begrijpt het ongenoegen van onze fractie. We zullen dus niet spreken over het feit dat er opeens 27 bouwkavels zijn, waar er eerder maar 25 voorzien waren.  Halleluja voor de verkavelaar. Op de vraag van Brand Perneel of iemand van de meerderheid ook die afwijkingen opgemerkt heeft, volgt een veelbetekenend zwijgen. Perneel merkt fijntjes op dat controle op het bestuur niet enkel de taak is van de oppositie.
Maar het debat mag enkel gaan over de mobiliteit en de parkeervoorzieningen. Die voorzieningen blijken opeens evenmin te kloppen met vroegere documenten.
De kaart van het gebied die de gemeente op 19 april l.l. bezorgde toont geen enkele zone voor parking. Vroeger al bevestigde de gemeente dat de tekening, het plan imperatief is. Hoe kan je iets opleggen met dergelijke weglatingen? Waar zijn de bezoekersparkings te vinden op het bijgevoegde plan?

Weg= weg

Die parkeervoorzieningen moet je gaan zoeken op p. 20 van de toelichtingsnota van …juni 2013!
Nog een bijkomende vraag: waar is de geplande toegang van de Cardyn-Denyswijk tot het voorziene parkgebied. Daar hebben we het raden naar en er komt evenmin een antwoord.
Brand Perneel stelt derhalve voor de stemming uit te stellen. Hij biedt zijn medewerking aan om In de tussentijd plan en tekst waar nodig te verbeteren.   Tegen beter weten in, drijft de meerderheid haar wil door en dient er gestemd.
Onze fractie onthoudt zich. Immers, de verkaveling op zich mag er best komen, maar de manier waarop het bestuur dit afhaspelt kan niet door de beugel.

Neutraal

Er is een beginselverklaring van het gemeentelijk onderwijs over de neutraliteit. De 18 aanwezige leden van de raad keuren dat goed, wat kunnen ze anders?

Vragenuurtje

N-VA-fractieleider Sofie Steurbaut vroeg aan de schepen bevoegd voor de begraafplaatsen:

1. Hoe het staat het met de uitvoering van het herinneringsmonument voor de weggenomen graven
  2. Hoe evolueert de aanleg van de sterretjesweide? Wanneer zal die klaar geraken en waar staan we intussen?

Alles in orde volgens de bevoegde schepen. Uiteraard volgt de N-VA-fractie dit verder op.

Omleiding

De Somm stelt nog een vraag over het zwaar vervoer dat nu tijdelijk weggeleid wordt van de Zwevezelestraat. Er zijn daar namelijk werken aan de gang.  De zware camions maken tijdelijk een omweg via de Oude Heirweg en de Koolskampstraat.
Ze willen die wegleiding van het zwaar vervoer uit het centrum van onze gemeente permanent maken.  Niemand van de gemeenteraad wil die overlast dwars door ons centrum.
Uiteraard willen alle fracties die verkeershinder weren op het moeilijke en weinig overzichtelijke kruispunt van Zwevezelestraat met Koolskampstraat, Potteriestraat en Hoogwielkestraat.
Deze vraag is voor de galerij. Immers, de vraagsteller geeft zelf aan dat een stuk van de omleidingsweg over Ardooie loopt en dat die laatste gemeente dwarsligt.
Lichtervelde kan dat dus niet op zijn eentje beslissen.

Stil

Als toehoorder wacht je dan op een reactie van de Open VLD-fractie. Ardooie heeft namelijk een blauwe burgemeester. Die komt er niet. Maar iedereen was uitgepraat.