Gemeenteraad van 22 mei 2017

Papierwinkel 

Van de 17 punten op de agenda gingen er 9 over Intergemeentelijke samenwerking. Iedereen is voor een zelfstandig Lichtervelde, maar we geven steeds meer autonomie af via die intergemeentelijke samenwerkingsvormen. Het gewicht van onze gemeente weegt niet zwaar in die organisaties. 

Er moeten dan agenda’s goedgekeurd worden, evenals vertegenwoordigers aangeduid, statuten aangenomen, vervangers aangesteld, andere toetreders moeten aanvaard, de inbrengen van de gemeenten dienen berekend, de financiële rekeningen of begrotingen moeten gestemd. Het is een kluwen van jewelste. Het komt neer op een gigantische papierwinkel, waar een kat al lang haar jongen niet meer in terugvindt.

 
Belastingen

Onwillekeurig moet uw webredacteur denken aan de belastingaangifte. Iedereen is er ook met tegenzin mee bezig, het werk eraan vergt alsmaar meer tijd, de klus wordt steeds ingewikkelder.
Het is een monster dat zichzelf voedt. En uiteindelijk heb je er geen vat op. 
Het brengt ons naadloos bij een volgend punt: goedkeuren van een retributiereglement. Goedkeuren van een nieuw retributiereglement betekent met dit bestuur onveranderd: verhoging van die belastingen. De gemeente vindt dat als haar administratie wat meer moeite moet doen, zij ook meer moet aanrekenen. Het gaat dan over <<Aanvragen tot (sic) inlichtingen die enig opzoekingswerk vereisen>>. 


Afkeuring

N-VA keurt de voorgenomen retributieverhogingen af. We stellen vast dat de beloften van gisteren, de leugens van vandaag zijn. De reeks retributieverhogingen komen bovenop de alsmaar stijgende belastingen. Wanneer de belastingbetalers dan iets terugvragen van de gemeente mogen ze ook nog eens een verhoogde retributie ophoesten. In die context kan een bestuur het niet maken om voor alle diensten bij voortduring de retributies te verhogen. 
Volgend de bevoegde schepen zal er niets meer aangerekend worden bij het aanvragen van verleningen of hernieuwingen. Dus, concludeert hij, is die maatregel eigenlijk een prijsdaling voor de betrokkenen. 
Hoorden wij onlangs de term <tsjevenstreken> niet vallen? 


Verkavelingen

De raad besprak de gunningswijze voor het wegendossier voor de verkavelingen in ‘Stegen akker’. 
Onze afdeling legt de vinger op de wonde: de verbinding met de Tweelindenstraat is versnipperd en onoordeelkundig. Er zijn geen voorzieningen getroffen opdat de parking aan het OC De Schouw niet langer als sluipweg gebruikt wordt. Bovendien is er in de Tweelindenstraat toelating gegeven voor de inplanting van een industrie die daar niet thuishoort. Het is immers een zone voor ambachtelijke bedrijvigheid. Dat groot bedrijf zal druk leggen op het nieuwe woongebied. 
Of: hoe organiseer je als gemeente de ellende. 


Rioleringen

De rioleringswerken in de Damwegel, de Beverenstraat, Groenstraat en Pelikaanstraat komen daarna aan bod. De N-VA-fractie stelt hierover twee bijkomende vragen.

  1. Waarom stemt men de timing van bepaalde werken niet beter op elkaar af? Bijvoorbeeld in de Bontensstraat werd een nieuwe laag aangebracht. Binnen 2 jaar zal men die straat weer openbreken voor de gescheiden riolering!
  2. Beschikt de gemeente over een algemeen rioleringsplan? Het lijkt de evidentie zelve dat een gemeente alle rioleringen in kaart gebracht heeft. Is dat (nog) niet gebeurd, dan blijkt het hoog tijd dat Lichtervelde dit verzuim alsnog goedmaakt. Eerst of laatst moet dit toch gebeuren.

Opnieuw stelt onze fractie: goed besturen is vooruitzien. N-VA-voorstel: leg een rioleringsplan aan indien dat nog niet bestaat.   Zo voorkom je latere problemen. 

 

Zwemmen

Het laatste punt van de gemeenteraad is de vraagstelling. Onze fractieleider, Sofie Steurbaut, maakt daarvan gebruik om een onderzoek van de provincie ter sprake te brengen. 

Sofie Steurbaut: “De provincie West-Vlaanderen heeft vorig weekend haar analyse over de toegankelijkheid van de zwembaden voorgesteld. De provincie is altijd al een voortrekker geweest rond deze thematiek en onze fractie onderstelde dat onze gemeente daar ook belang aan hecht. Denken we bijvoorbeeld maar aan de plannen voor de woon-zorgzone enz.
Helaas moeten we vaststellen dat ons zwembad niet bijster goed scoort qua toegankelijkheid. 
De provincie liet op verschillende criteria screenen. Gehanteerde quoteringen: goed – zozo (middelmatig) – slecht. Op geen enkel criterium halen wij ‘goed’.  
Op het toegangspad, de inkom, de kleedruimte en het zwembad zelf halen wij een ‘zozo’ en op loket en douches halen wij zelfs ronduit een slecht! 
Dit bestuur gaf de uitbating van het zwembad uit handen aan een ‘specialist’. 
Vandaar onze logische vraag: wat zal het bestuur aanvangen met deze analyse? Bespreekt de gemeente deze problemen met de uitbater? Zijn er mogelijkheden, zoniet om deze euvels te verhelpen, dan ten minste om de toestand te verbeteren?>>
Een ‘specialist’ nam de uitbating van ons zwembad over. Mogen wij ervan uitgaan dat hij de mankementen aan het bad (zoals die blijken uit de analyse van de provincie) zal verhelpen?
 

Uit het antwoord van de bevoegde schepen leren we vooral dat veel West-Vlaamse zwembaden met dezelfde euvels kampen omdat ze pakweg 30 jaar geleden gebouwd werden. Toen golden andere voorwaarden. Zo’n zwembaden kosten stukken van mensen en het lijkt dus aangewezen afspraken te maken met andere gemeenten. Kortom: misschien wordt het morgen beter…  

Afgelopen

Twintig voor tien stapten 18 raadsleden, 2 jongens van de schrijvende pers en 3 toehoorders de nog steeds zonovergoten markt op. 
Nieuwe afspraak: 26 juni 2017, zelfde plaats, zelfde tijdstip.   

Sofie Steurbaut