Gemeenteraad 27 maart 2017

INTRO

Mirom
Voorgaand aan de eigenlijke gemeenteraad was er al om 19.30 u een informatieve uiteenzetting over MIROM.  Mirom staat voor ‘Milieuzorg Roeselare en Menen’.
Voor meer informatie zie hun website www.mirom.be. De meeste mensen kennen Mirom van de verbrandingsoven en de huisvuilophaling.  Maar Mirom heeft veel meer pijlen op zijn boog.

In die <Gemeenteraadscommissie Intergemeentelijke Samenwerking> hield Koen Van Overberghe, Algemeen Directeur, een omstandige uiteenzetting over de structuur, werking en doelstellingen van zijn organisatie.
Mensen die regelmatig in Roeselare komen, zal het al opgevallen zijn. In tal van straten zijn werken aan de gang. In Roeselare zet men volop in om een warmtenet uit te bouwen. Daartoe moeten gesofisticeerde gigantische buizenstelsels in de grond gewerkt worden. Een huzarenstuk!
De man die dat allemaal (letterlijk) in goede banen moet leiden is hierboven vernoemd.
Een Lichterveldenaar zowaar! Scholen, WZC’s, ziekenhuizen enz. worden op die manier aangesloten.
Gevolg: honderdduizenden liters stookolie sparen ze uit. Een win-winsituatie voor de betrokkenen en niet in het minst voor het milieu.

Het was een interessante uiteenzetting. Mirom verwerkt al de helft van het huisvuil van onze provincie. Daarbij slaagt de verwerker erin om steeds minder schadelijke uitstoot te hebben. De recuperatie van de warmte bij de verbranding is een ander ecologisch voordeel. Mirom probeert ook via infocampagnes in te werken op een mentaliteitsverandering. Afval bestaat eigenlijk niet. De bedoeling is om op termijn te komen tot een volledig gesloten circuit. Niets zou nog verloren mogen gaan. Hergebruik is het adagio.

Ondanks stijgende prijzen van zowat alle productiefactoren (loonkosten, materialen, ICT en noem maar op) kon Mirom de kostprijs voor de deelnemende gemeenten gelijk houden. Toch een merkwaardig fenomeen en een dikke pluim op de hoed van deze intercommunale.

Eigenlijke gemeenteraad
Andermaal viel de agenda van de gemeenteraad wat magertjes uit. Twee journalisten waren aanwezig (Krant van W-VL & HLN). De schepen van Ruimtelijke Ordening (en nog het een en ander) was verhinderd. Maar u kent het N-VA-standpunt: het kan met minder schepenen. De vergadering leed er niet onder.

De bevolking was er vertegenwoordigd door drie N-VA-getrouwen.
U weet het: wij zijn uw oren en ogen in de gemeenteraad.

Om 20.30 u begon dan de eigenlijke gemeenteraad. Het grootste deel waren formaliteiten waar instemmen (om de goede werking niet te storen) eigenlijk geboden is.
Het belangrijkste punt betrof de Ruimings- en beschermingswerken aan onbevaarbare waterlopen & de samenwerkingsovereenkomst en werken aan het verlengde van de Muizeveldbeek.
Onze fractie keurde deze samenwerking goed, maar had daarbij wel een aantal vragen en bezorgdheden.
N-VA vindt het natuurlijk goed dat men zoveel mogelijk maatregelen neemt om het water weg te leiden uit de kom van de gemeente. Dat is het enige juiste opzet.  In de adequate uitvoering daarvan stellen wij heel wat problemen vast.  Er is bijvoorbeeld te weinig buffering voorzien om periodes van hevige regenval op te vangen.
We citeren uit de voorbereidingsnota van raadslid Brand Perneel:

1. Zal het verlengde van de Muizeveldbeek, zijnde het profileren van de waterloop, de plaatselijke taludversterking en de bypass ook opgenomen worden in het contract onderhoud van de onbevaarbare waterlopen categorie 2, dus door de Provincie gedragen worden? Dat staat niet in de overeenkomst.

2. De Muizeveldbeek behoort tot het bekken van de Brugse Polders en deze waterloop beïnvloedt het waterpeil in de dorpskern niet. Ook de Beek Zonder Naam behoort tot het bekken van de Brugse Polders. Iedereen die gebruik maakt van het stuk van de Vandewallestraat dat ten westen van de autosnelweg loopt tot aan de Hogelaan heeft meermaals kunnen vaststellen dat de weilanden ten westen regelmatig flink onderwater staan. Dit stuk weg is onlangs zelfs voor een week voor alle verkeer afgesloten geweest wegens overstroming.
Hier is een bypass met profilering en taludversterking even noodzakelijk, misschien wel niet zo zeer voor het weiland, maar zeker voor het akkerkand, en nog meer voor het verkeer, dus ook de voetganger en de fietser.
De vraag van de N-VA is of het bestuur een studie wil doen over alle zieke watergronden in de gemeente, en waar nodig de vereiste verbeteringswerken dringend te willen uitvoeren en ze op te nemen in het onderhoudscontract onbevaarbare waterlopen categorie 2.

3. Bij het bestuderen van de kaart ASSEN WATERLOPEN VHA en de MILITAIRE STAFKAARTEN is de N-VA erg bezorgd over wateroverlast in de kern.
Bij de goedkeuring van het GRUP LEYSAFORTSTRAAT heeft de N-VA aangedrongen op handhaving, met andere woorden op nacontrole van de opgelegde doorlatende verharding. De N-VA is ook bezorgd over  het opwaarts stuwen van de waterafvoer (betrouwbaarheid en voldoende capaciteit van pompen) en stelt ten gevolge van onze gedane studie volgende vragen:
a) wanneer wordt het geplande en reeds lang verwachte spaarbekken op de Drielindenbeek gerealiseerd?
b) waarom wordt niet vooruitgezien naar een spaarbekken op de Huweinsbeek?
c) waarom wordt niet vooruitgezien naar een spaarbekken op de Waterhoensbeek?
d) waarom heeft het bestuur nog niet gedacht aan een uitbreiding van het vijzelgemaal en een betere oplossing voor het pompen in het Haantjeshof?

Graag kreeg de N-VA-fractie hier eerlang antwoord op. “

Bij de vraagstelling wees Brand Perneel op een persbericht van vorige vrijdag, 24 maart van CD&V-minister J. Schauvliege, namelijk:
<<Concrete maatregelen goedgekeurd om Beleidsplan Ruimte Vlaanderen uit te voeren’
Brand overhandigde die tekst aan de burgemeester waarbij hij vooral aandacht vroeg voor de passsage:

Er komt een decretale aanpak van de meest watergevoelige gebieden: de Vlaamse Regering kan voortaan, na inspraak van de burgers, de meest problematische gebieden als watergevoelig open ruimtegebied aanduiden. Daar geldt dan een onmiddellijk bouwverbod zodat er niet verder gebouwd wordt in gebieden die regelmatig onder water staan, is het planschadesysteem van toepassing voor eigenaars, en blijven landbouw, natuur en laagdynamische recreatie mogelijk.

Ons raadslid benadrukte het belang voor onze inwoners in watergevoelige gebieden om deze richtlijn zeer ter harte te nemen.
De getroffenen van de watersnoden hebben meer dan hun deel van de ellende over zich heen gekregen.