Gemeenteraad 23 jan 2017

Het gebeurt niet veel dat de gemeenteraad zo vlot verloopt. Na ruim 1 uur waren alle punten afgehandeld. Alle fracties gaven op alle punten hun instemming. De jongste vijf jaren hadden we dat niet eerder meegemaakt.
We hernemen hier enkel de punten waarvoor onze afdeling opmerkingen formuleerde:

1/ De plannen van het voorontwerp van het nieuwe jeugdontmoetingscentrum werden voorgelegd.
Onze fractie stelt vast dat de ontwerpers dit keer goed geluisterd hebben naar de wensen van alle betrokkenen. Dat waarderen we! Het perceel heeft natuurlijk zijn beperkingen. Onze grootste vrees is dat men te veel op een te beperkte ruimte wil samenproppen. Zodoende zal niets echt tot zijn recht komen. Onze fractie begrijpt dat men het onderste uit de kan wil halen, gelet op de hoge aankoopprijs en de beperkte oppervlakte. Maar de in te richten ruimtes moeten natuurlijk hun bestemming ook nog kunnen waarmaken.
Wij zouden dat hele project anders aangepakt hebben, maar alla, in de situatie waarin we nu verkeren, laat ons er maar het beste van maken.
Met het voorziene geld voor het JOC hadden we de jeugd op een andere locatie veel meer kunnen bieden. We zijn nu beland in die situatie en kunnen er maar beter het beste van maken. We stemmen in, al vrezen we dat men nu teveel op een te kleine ruimte wil realiseren.

2/ Jaarprogramma voor de sport
Onze fractie stelt vast dat men ook dit jaar weer een uitgebreid gamma aan activiteiten voorlegt. Er is voor elk wat wils. Jong en oud vinden er hun gading. Bovendien is er de nodige vernieuwing. De fractie feliciteert de Schepen van Sport en de sportdienst met dit gevarieerd programma!
Als het goed is, zeggen we het ook. Het sportprogramma steekt keurig ineen en is heel gevarieerd.

3/ Vraagstelling – Verkeerslichten op het viaduct N403/N35
Er is de jongste tijd heel wat te doen geweest op de sociale media over de verkeerde afstelling van de verkeerslichten aan de autostrade. Bij monde van Stéphanie Verhaeghe wou onze fractie weten of die lichten nu beter afgesteld zijn op de verkeersstromen van en naar Lichtervelde.
Na een aanpassing van de software zou dat probleem moeten verholpen zijn. Stéphanie drong er op aan dat ook in de toekomst de situatie blijvend zou opgevolgd worden.

Overige punten
Verder keurde onze fractie mee de aanpassingen voor de bibliotheek goed. Het komt erop neer dat onze bib haar werking afstelt en gelijkricht met de overige bibliotheken in West-Vlaanderen.
Het reglement voor de subsidies voor verenigingen werd wat bijgeschaafd: ook voor ons geen probleem.
Brand Perneel had eerder al gewezen op zorgwekkende gebreken die het kerkgebouw vertoont. De eerst fase van de restauratiewerken werd eveneens unaniem aangenomen.