Bureaucratie blokkeert elke verfijning en efficiency van het systeem

Staatssecretaris Elke Sleurs: "200.000 gehandicaptenkaarten onrechtmatig in omloop! Daar moet paal en perk aan komen”
Bron: Het Nieuwsblad online 26 december 2015 om 21:19
Auteur: Eric Vanhooren

Elke Sleurs met N-VA-bestuur

Staatssecretaris Elke Sleurs in het gezelschap van het lokale N-VA-bestuur van Lichtervelde. (Foto: Eric Vanhooren)

Staatssecretaris Elke Sleurs bevoegd voor Gelijke kansen, Personen met een beperking en Armoedebestrijding, zette onlangs in Lichtervelde, de puntjes letterlijk op de ‘i’. “Het is hoogtijd dat autobestuurders hun verantwoordelijkheid nemen en geen misbruik meer maken van onrechtmatige en vervallen gehandicaptenkaarten”, zo stelde de staatssecretaris scherp.

“N-VA-ers zijn niet ‘de doodgravers van de sociale zekerheid’, integendeel…. “Wij willen juist dat onder andere echte (kans)armen en personen met een beperking, veel beter ondersteund worden”, onderstreepte staatssecretaris Elke Schreurs onlangs in De Vier Seizoenen, gelegen op de Markt in Lichtervelde.

De N-VA staatssecretaris kwam naar Lichtervelde op uitnodiging van de lokale N-VA-afdeling om er haar beleid toe te lichten. Een 40-tal personen kwamen naar De Vier Seizoenen afgezakt om met Elke Sleurs in de clinch te gaan. Onder hen sympathisanten, mandatarissen, maar ook enkele jongeren. Staatssecretaris Elke Schreurs gaf er een beklijvende uiteenzetting en diende iedere vraagsteller van antwoordt.

Doodgravers sociale zekerheid
De lokale N-VA-afdeling had iedereen uitgenodigd, ook de lokale mandatarissen van het gemeentebestuur en OCMW en de sociale organisaties van het middenveld. “Spijtig, maar allen stuurden hun kat”, zei N-VA-fractieleider Sofie Steurbaut. “De enige die zich liet verontschuldigen wegens reeds andere verplichtingen, was de directeur van een beschuttende werkplaats. De rest gaf geen teken van leven.”

Als staatsecretaris voor Gelijke kansen, Personen met een beperking en Armoedebestrijding, kwam Elke Sleurs het sociale beleid van de (federale) regering waaraan ze mee gestalte geeft, uiteenzetten. Een van de redenen aldus Sofie Steurbaut, zetelend in de gemeenteraad,  waarom N-VA Lichtervelde de staatsecretaris uitnodigde, was dat een paar partijen en hun nevenorganisaties geen enkele kans onbenut laten om de N-VA af te schilderen als ‘de doodgravers van de sociale zekerheid’.

Maar volgens de staatssecretaris is het net omgekeerd. “N-VA wil juist bereiken dat echte (kans)armen, personen met een beperking en andere groepen die af te rekenen krijgen met benadeling, veel beter ondersteund worden”, stak Elke Sleurs van wal. “Maar omdat te bereiken is het nodig dat de uitwassen verdwijnen uit het systeem. Mensen die frauderen en onterecht uitkeringen opstrijken moeten eruit!”

“Niet gemakkelijk, op een moment dat de samenleving af te rekenen krijgt met enorme problemen als het wegwerken van de gigantische staatsschuld, migratie zonder voorgaande en enorme kosten voor beveiliging. Voor elke euro dient er op de diverse departementen, spreekwoordelijk gevochten te worden”, aldus Elke Sleurs.

Bureaucratie ten top
“In dat land heerst een enorme bureaucratie die elke verfijning van het systeem en de efficiency ervan hinderen, blokkeren of zelfs onmogelijk maakt”, aldus de staatssecretaris. “Er zijn topambtenaren die gewoonweg door politisering, doodgewoon hun zin doen en dat moeten we eruit krijgen.”

“En, alsof dat nog niet volstaat…. Bepaalde belangengroepen ontsnappen aan elke democratisch controle en klampen zich vast aan hun corporatistisch eigenbelang en privileges. Niet eens het belang van hun leden staat voorop zoals ze dat beweren”, gaat Elke Sleurs verder. “Nee, hun eigen rekeningen in Zwitserland, het G.H. Luxemburg en hun eigen posten zijn daar al lang veel belangrijker geworden. Ik mag het eigenlijk niet zeggen: maar hier bestaat een Boerenbond met miljarden op de rekening, maar misschien een detail (op sarcastische toon, nvdr): de boeren zelf gaan wel failliet!”

Mutualiteiten en syndicaten
“Het is niet N-VA die berekend heeft dat minimaal één à twee miljard euro verloren gaat voor de sociale zekerheid doordat mutualiteiten en syndicaten hier mogen optreden als doorgeefluiken”, stelde de staatssecretaris. “Ze houden dan nog de schijn op alsof de (bescheiden) sociale bescherming hun verdienste is. Nee, ze houden enkel hun eigen luxe leventje in stand en daar moeten we dringend van af, maar raak daar maar eens aan! Als ik daarover praat met mijn collega Maggie De Block, dan is het precies of ze is door de duivel gebeten. Zo waanzinnig sterk staan die zuilen.”

“Dat sociaal vangnet zou maar wat steviger zijn, kon de overheid dat rechtstreeks besteden aan de rechthebbenden. De gewone werknemers van die belangengroepen zouden hun job niet verliezen. Voor de grotere poenpakkers, zou dat uiteraard iets problematischer zijn.”

“En dan heb ik het nog niet eens over de andere uitwassen. Het voorbeeld van exorbitante bevoordeling van bepaalde groepen, bij bijvoorbeeld het spoor spreekt voor zich”, aldus de staatssecretaris onomwonden. “Vind jij het normaal dat andere onderbetaalde werknemers moeten bijdragen aan uitzinnige voordelen van lui die betaald worden met belastinggeld”, stelt ze een wederkerige vraag aan het aanwezige publiek. “En dan hebben ze nog niet eens rechtspersoonlijkheid en blijven ze voor iedereen buiten schot”, voegt ze er nog snel aan toe.

En als uitsmijter: “De mutualiteiten zijn nu al enkele jaren aan het lobbyen opdat zij het kindergeld zouden mogen uitbetalen. Denk maar niet dat zij dit gaan doen om de ouders hun schoon ogen hé, dat doen ze enkel uit eigen winstbejag, zodat ze nog sterker worden.”

Misbruiken gehandicaptenkaart
Volgens staatssecretaris Elke Sleurs, zijn er naar schatting nog tweehonderdduizend vervallen kaarten voor mensen met een beperking, in omloop in ons land. Een pijnlijke vaststelling want ze hadden al lang vernietigd moeten zijn. Voorbeeld: na overlijden moet de kaart spontaan terug ingeleverd worden, maar tal van nabestaanden blijven toch de kaart gebruiken. “Spijtig genoeg is controle daarop geen prioriteit meer voor de politie”, klinkt het. “Burgers zouden de kaart spontaan moeten inleveren in plaats van er onrechtmatig gebruik van te maken. Maar ja…. waar blijft de burgerzin als je weet dat sommigen met de kaart van hun overleden vader of moeder verder blijven rijden, ondanks het risico op een de boete van 110 euro. Een beetje meer hoffelijkheid en verantwoordelijkheidszin onder de autobestuurders is hier zeker wenselijk ”, denkt Elke Sleurs luidop.

“Die misbruiken wil ik in 2016 aanpakken en er paal en perk aan stellen. We denken onder andere in de richting van een nieuwe intelligente parkeerkaart met een streepjescode die gemakkelijker op misbruiken te controleren zijn. Moeten we een kaart invoeren met een beperkte geldigheidsduur van bijvoorbeeld vijf jaar en is dat administratief haalbaar”, vraagt de staatssecretaris zich af.

“De kaart koppelen aan het rijksregisternummer zou een goede oplossing zijn, want dan weten we automatisch wie overleden is, zodat de kaart kan opgevraagd worden. Maar bij die denkpiste stuiten we op verzet van de privacy-commissie.”

“Ander probleem is dat de kaarten niet in alle Europese landen gelijk zijn. In Nederland bijvoorbeeld hebben ze vier soorten invalidekaarten”, benadrukte de staatssecretaris. “Er is ook op dat vlak nog heel veel Europees werk aan de winkel. Ik hoop in de loop van 2016, op dat vlak toch een en ander te kunnen veranderen of tenminste in beweging zetten.”

Politioneel attest telt niet bij verlies kaart
Een aanwezige rolstoelpatiënt wees de staatssecretaris op volgend feit en vroeg of er daar in de toekomst niets kon aan gedaan worden. Het gaat om het politioneel attest bij verlies of diefstal van de kaart. Persoon X heeft zijn kaart verloren, heeft aangifte gedaan bij de politie, krijgt een officieel attest van verlies, maar mag dit attest niet achter de ruit van zijn wagen plaatsen bij het parkeren, in afwachting van zijn nieuwe kaart. Dat is niet wettelijk en kan een boete van 150 euro opleveren of eventueel zijn recht op een kaart verliezen! Het klinkt misschien banaal, maar voor de persoon in kwestie is dat serieus miserie.

Ander probleem: “ik wil en krijg de kans om een tweetal uren te presteren tijdens het weekend en krijg daarvoor een vergoeding van een 25 euro, maar dat heeft zijn weerslag op mijn uitkering. En als ik mij informeer wat de weerslag daarop zal zijn, dan stuurt men mij van Pontius naar Pilatus en kan niemand mij een afdoend antwoord geven en dat werkt frustrerend, want het risico lopen om enkele euro’s bij te verdienen en dan mijn ganse uitkering kwijtspelen, daar heb ik geen zin in”, benadrukte de rolstoelpatiënt.

Staatssecretaris Sleurs erkent beide problemen en werkt aan een oplossing in overleg met de sociale zekerheid, helaas is die nog niet voor morgen want de wetgeving ter zake is een ingewikkeld kluwen, zo zei ze tegen de vraagsteller.

Kordaat
Enkele jongeren wierpen de staatssecretaris enkele vragen voor de voeten op het vlak van werkloosheids- en ziekte-uitkeringen, de BTW-verhoging van 6 naar 21 procent op elektriciteit, de Turteltaks, de bestrijding van de sociale fraude, het rechtvaardigheidsprincipe, enz. “Het is altijd Jan met de Pet die het gelag betaalt. En ook de N-VA keurt die wetten goed en laat zo de doodgewone burger in de kou laten staan. Waar is jullie rechtvaardigheidsgevoel”, klonk het in koor? Staatssecretaris Sleurs diende hen kordaat en beleefd van antwoord: “we halen wel dertig procent van de stemmen, maar dat is nog niet genoeg om onze wil op alle vlakken door te drukken. Regeren in dit land is compromissen sluiten met andere partijen en onderhandelen en dan moet je af en toe toegevingen doen. We halen niet steeds onze slag thuis, zo simpel liggen de kaarten niet als jullie het hier voorstellen.”

“Willen we onze wil overal doordrukken dan gaan er nog meer mensen op N-VA moeten stemmen, zodat we de volstrekte meerderheid halen, maar dat is in een land als het onze een utopie. Dus zullen onderhandelingen altijd nodig zijn en dan weet je dat je met de standpunten van andere partijen en hun zuilen moet rekeninghouden en daar wringt meer dan eens het schoentje.”

“Voor al die organisaties geldt maar één ding…. Een verkeerde perceptie in stand houden”, antwoordde Elke Sleurs. “Zij zijn zelf het probleem. Zij en niemand anders zijn de doodgravers van ons sociaal zekerheidssysteem. Zij zorgen ervoor dat veel centen onderweg verloren gaan. Dat de uitwassen blijven bestaan en dat de mensen die het echt nodig hebben niet beter bediend worden. Dit debat hebben ze met klank verloren. Echt eens te gronde analyseren wat er schort, dat verdragen ze niet. Liever schreeuwen ze hun sloganeske leugens over N-VA als een bedreiging van de sociaal zwakkeren van de daken”, zo besloot staatssecretaris Elke Sleurs. “N-VA tornt aan hun niet te verantwoorden machtspositie en dat is iets totaal anders. Je herinnert je vast nog wel Arco en waarom bepaalde van die corporaties van naam veranderd zijn. Helaas blijven hun bewegingen en beweegredenen dezelfde.”

We kregen helaas de kans niet om dieper in te gaan op de verzuchtingen van deze jongeren, want ze kregen de wind van voren en verdwenen meteen met de noorderzon nog vooraleer de receptie begon.