Beknopt overzicht van de doelstellingen van onze afdeling

N-VA waakt over gezonde financiën
Het Woon-en Zorgcentrum, De Schouw, de Mesopotamië-miskoop, De Hoepel en het kostelijke voorgenomen nieuw jeugdhuis, de ombouw van de sportaccommodatie, het zijn stuk voor stuk voorbeelden van een bijzonder morsig financieel beleid. Telkens formuleren wij alternatieven voor een prijsgunstiger aanpak. Met onze oplossingen zou de gemeente ten minste in de toekomst nog een beleid kunnen voeren. Bovendien zou er dan nog een spaarpot overblijven voor onvoorziene gebeurtenissen en opportuniteiten. Nu lijkt het wel of dit bestuur zegt: <<na ons de zondvloed>>
Wat is er verkeerd om ook op gemeentelijk vlak de tering naar de nering te zetten?
Bij elk project van enige financiële omvang mangelt het aan efficiëntie, doordachtheid, voorzienigheid en een samenhangende visie.
Dit bestuur brak al meteen zijn verkiezingsbelofte om de belastingen ongewijzigd te behouden. Alle lasten en contributies werden verzwaard uitgerekend om de verkwisting te handhaven. N-VA bewijst dat het ook anders kan.
De gemeente kon het stellen met minder schepenen. Maar nee, men besloot te snoeien in de voorzieningen voor kinderopvang. Met N-VA is er eindelijk een oppositie die de financiën heel nauwgezet controleert.

N-VA zorgt veiligheid
In de gemeenteraad pleitte onze fractie voor de invoering van buurtinformatienetwerken, de zogenaamde BIN’s. Immers ook Lichtervelde lijdt onder de plaag van inbrekersbendes. Ondanks een uitgewerkte motivatie, veegde dit bestuur al onze argumenten van tafel. Een tijdje later kwam de politiezone zelf aandraven met het voorstel voor de oprichting van BIN’s. Als echo mochten wij al onze argumenten aanhoren. Nu het voorstel niet van N-VA kwam, was het plots aanvaardbaar.
Ook het overal, zonder onderscheid doven van de openbare verlichting vinden wij een weinig doordachte maatregel. Wie het daglicht schuwt, wrijft zich alvast in de handen.
Veiligheid draagt bij tot uw levenskwaliteit. Daarom willen wij de veiligheid verzekeren van elke inwoner en onveiligheid radicaal aanpakken. Dat geldt ook voor een realistisch verkeersbeleid. N-VA zal ook blijven hameren op de vernieuwing en modernisering van het brandweermateriaal waar er momenteel heel wat aan schort.

N-VA draagt zorg voor elke inwoner
Onze gemeente moet zorg dragen voor al haar inwoners en niet enkel voor de aanhangers van één corporatistische zuil. Ondanks het feit dat de vergrijzing snel toeneemt en er heel wat geïnvesteerd werd in het Woonzorgcentrum, kwamen daar slechts 8 plaatsjes bij. De luxe is er toegenomen, dat wel. Maar niet voor de medewerkers.
Aandacht voor de noden van de inwoners houdt ook in dat je hen voldoende en makkelijke kanalen aanbiedt waar ze de gewenste informatie snel kunnen vinden.
In een onderzoek van Het Nieuwsblad kreeg deze gemeente een onvoldoende.
Dat was te vermijden had dit bestuur onze voorstellen voor een e-loket en een performantere gemeentelijke website gevolgd.
Onze doelstelling? Een hechte gemeenschap, waarin jong en oud zich thuis voelen.
In elke straat en in elke wijk. Daarom vormt een doordacht gezins- en vergrijzingsbeleid een van onze prioriteiten. Dat behelst onder meer voldoende, betaalbare en flexibele kinderopvang in de gemeente. Aangepaste infrastructuur voor alle geledingen van de jeugd. Alle jongeren zijn voor ons evenwaardig. Bevoordeling van bepaalde deelgroepen kan voor ons niet. Dat is een verwerpelijk signaal.
Met name op sportgebied slaat deze bestuursploeg andermaal de verkeerde weg in. Bepaalde sporten komen goed aan hun trekken – daar is niets verkeerds aan – maar voor andere disciplines is er totaal niets voorzien. Dat is onaanvaardbaar. Een gemeente moet haar jongeren de kans geven om te proeven van alle sporten.
Voor een actief gemeenschapsleven ijvert N-VA voor de toegang tot sport voor alle lagen van de bevolking, ook voor de senioren die nu veelal in de kou blijven staan.

Lichtervelde Leeft
De slogan is mooi genoeg. De concrete invulling is veel minder;
Uw gemeente is waar u zich thuis voelt. Daar ontmoet u nieuwe mensen, spreekt u af met oude bekenden, bezoekt u uw vereniging, gaat u op café of restaurant, start u uw zaak, lopen uw kinderen school en gaan ze naar de jeugdbeweging. Onze focus: respectvolle ondersteuning van de jeugd-, cultuur- en sportverenigingen, zodat hun uitgebreide aanbod zoveel mogelijk mensen bereikt: gezinnen, actieve senioren en geëngageerde jongeren, stimuleren, waarderen en respecteren van alle vrijwilligers binnen het verenigingsleven, gratis gemeentelijke infrastructuur en uitleenmateriaal voor de lokale jeugd-, sport- en cultuurverenigingen.
Uw vrije tijd is kostbaar. Daarom werken wij mee aan een rijke vrije tijdsinvulling in onze gemeente. Met investeringen in: de lokale bibliotheek: uw bron van informatie, educatie en communicatie, een rijk sport- en cultuurbeleid, want de lokale verenigingen smeden een ijzersterk gemeenschapsleven en sport is goed voor uw gezondheid en sociaal leven.

Uitstekend onderwijs
Onze kinderen genieten van kwalitatief hoogstaand onderwijs in de gemeente. Wij willen dat onze scholen verder alle steun krijgen. Want investeren in onderwijs is werken aan het menselijke kapitaal van morgen. De focus hoort te liggen op een aangename en stimulerende leeromgeving. Elk kind moet de beste kansen krijgen. Daarom zijn buitenschoolse activiteiten als de Kunstacademie en dergelijke belangrijk om andere dan schoolse talenten van onze kinderen te ontwikkelen. De aanzet en uitbreiding van het volwassenenonderwijs in de Ploeg juichen wij toe. Men is nooit te oud om te leren.

N-VA heeft een hart voor ondernemers
De basis van een welvarende en leefbare gemeente? Een stevige lokale economie.
Het is N-VA en vrijwel N-VA alleen die ijvert voor de opheffing van de economische beperkingen waarmee men deze gemeente opgezadeld heeft.
Uiteindelijk zijn het de ondernemers die meerwaarde creëren in onze maatschappij.
Daarom moet er meer ingezet worden op de verzuchtingen van onze KMO’s en grotere ondernemingen. De teloorgang van winkels en horecazaken moeten we afstoppen.
Landbouwers krijgen het steeds maar moeilijker. Zij verdienen beter dan het huidig beleid.
Lichtervelde is gezegend met een gunstige ligging en uitstekende verbindingen.
Onze afdeling wil troeven ook uitspelen!

N-VA informeert u
Wij hechten veel belang aan eerlijke communicatie. Want als inwoner hebt u het recht om alle beleidsbeslissingen te kennen. En te weten wat er gebeurt in uw gemeente.
Te lang al heeft één groep die niet eens de helft van de bevolking vertegenwoordigt,
het alleenrecht gehad, zonder pottenkijkers. Dat is een ongezonde situatie.
Via huis-aan-huis-bladen, deze website, andere sociale media en pamfletten zullen wij steeds meer de inwoners informeren over zaken die hen aanbelangen.
Het democratisch deficit waaronder deze gemeente lijdt is nefast voor de participatie van al haar inwoners. Een betere informatie is een eerste stap in ons streven om tot een beleid te komen waarin iedereen meegetrokken wordt.