Het station van Lichtervelde

Ook het treintje van de webredacteur heeft soms vertraging. Dit keer zelfs niet weinig. ‘k Neem u mee terug in de tijd, naar 9 juli 2016 met name. Toen berichtten de lokale bladzijden van de kranten:

<<Lichtervelde is drukste station in de regio>>
Op een gemiddelde weekdag stappen in het station van Lichtervelde 3 428 passagiers in de trein. 
Daarmee is het station het drukste in de regio. Ook in het weekend namen in 2015 gemiddeld 3 000 reizigers de trein in Lichtervelde. 
Ter vergelijking: Roeselare, toch de grootste stad in de regio, moet het stellen met 3 066 passagiers op een weekdag. In Tielt nemen elke dag 1 074 mensen de trein en in Izegem 1 256. 

Het station van Lichtervelde is een belangrijk knooppunt van de lijnen 66 (Brugge-Kortrijk) en 73 (Brussel-Zaventem Luchthaven).

Aldus SIR in ‘Het Nieuwsblad’ van 9 juli 2016  

Dit ‘nieuws’ behoudt zijn belang. Het station is één van de troeven van Lichtervelde. Was het niet van de N-VA-fractie maar er zou de voorbije 4 jaren in de gemeenteraad nooit ook maar één woord gerept zijn over het station, het belang ervan, de noden van de Lichterveldse pendelaars, de oncomfortabele rijtuigen, tijdroosters en frequentie van de treinen. 
N-VA staat altijd alleen als het is om aan de noodrem te trekken als het welzijn van de Lichterveldse treingebruikers in het gedrang komt. 
Zeer vreemd is dat. 

Nu kijk ik nog ever verder in de achteruitkijkspiegel.

Michiel Surmont (Lichtervelde, 27 september 1786 - 2 december 1872) 

Burgemeester Surmont

Hij zorgde ervoor dat de spoorlijn Brugge-Kortrijk, de 'drogenbroodroute' genoemd, door Lichtervelde liep. Hij zorgde ook voor de paardenmarkt die heel befaamd werd. 

Dankzij zijn bemoeienissen kwam het spoorwegknooppunt er in Lichtervelde. In de annalen schrijft men dat deze realisatie van ‘onschatbare waarde’ zal zijn voor de toekomstige ontwikkeling van de gemeente. 
Burgemeester Surmont was geen gewone. Hij werd geboren in het “Kasteeltje” op de hoek van de huidige Burgemeester Callewaertlaan en de Ketelbuiserstraat. In die tijd werd hij verplicht dienst te nemen in het leger van Napoleon. Hij huwde met de Duitse Elisa Wolf, en had met haar één zoon, Eduard, die in 1859 Lichtervelde verliet.  
Voor zijn verdiensten in het Napoleontisch leger kreeg Michiel de medaillie van Sint-Hélena.

Tijdens de Hollandse periode was hij burgemeester van Lichtervelde van 1817 tot 1830.

In 1830 moest hij plaats ruimen voor een andere burgemeester, maar werd in 1842 opnieuw verkozen tot burgemeester. Dat bleef hij tot aan zijn afsterven. Hij werd 86. 
Hij was 43 jaar burgemeester van Lichtervelde.

Van 1823 tot 1836 en van 1848 tot 1866 was Michiel Surmont ook provincieraadslid.  
Toen koning Leopold I in 1856 Brugge bezocht mocht hij, namens alle West-Vlaamse gemeenten, het woord voeren.

Aan de verdienste van Burgemeester Surmont kan je geen afbreuk doen. 
Het was een ‘ziener’. Ere wie ere toekomt. 

De bezorgdheid en ijver van Surmont om deze gemeente via infrastructuurwerken e.d.m. een gunstige economische ontwikkeling te bieden, staat wel heel erg haaks op het lakse beleid van de huidige bestuursploeg.
 
Maar het verhaal van Burgemeester Surmont en zijn spoorweg is niet volledig. 
Zijn démarche zou nooit gelukt zijn, was daar niet een ander verhaal. 
Een Roeselaars verhaal. 

Vóór 1846 was er in verband met de aanleg en de voorgenomen uitbouw van het station van Roeselare heibel in de Roeselaarse gemeenteraad. 

De voorloper van CD&V, de KVP (katholieke volkspartij) nam het niet dat men probeerde daar het spoorwegkruispunt aan te leggen. Ze zagen daarin een maneuver van de socialisten om de mensen er beetje bij beetje aan te laten wennen dat ze ook konden werken op de zondag, de dag des Heren. 
U moet mij niet geloven. Het staat wel genotuleerd in het logboek van Roeselare. 
Het knooppunt werd dan maar even buiten de stad aangelegd. Lichtervelde zou het nooit geworden zijn, was daar niet het inzicht, de invloed en de inzet van Michiel Surmont, die er sedert 1842 opnieuw burgemeester was.

Men had een iets grotere straat naar hem mogen vernoemen. 

Gvm - 17 dec. 2016

huidige spoorweg