U bent hier
Gemeenteraad 26 sept 2016
In memoriam
Vooreerst was er een indrukwekkende minuut stilte ter nagedachtenis van de veel te vroeg overleden medewerker van de gemeente: de heer Johnny Vansteelandt.
N-VA biedt de familie en vrienden van Johnny haar medeleven aan.
Nieuw gemeenteraadslid ingezworen
Brand Perneel stelde er prijs op om het nieuwe gemeenteraadslid, Wendy Compernol, dat de h. Marchand vervangt, welkom te heten. Hij sprak de wens uit op een vlotte samenwerking in het belang van de inwoners te mogen rekenen.
De hoofdmoot van de gemeenteraad betrof:
De verkaveling – inbreiding aan de Leysafortstraat
Er diende gestemd over de voorlopige vaststelling van het GRUP, het Gemeentelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan bij die voorgenomen verkaveling / woonuitbreiding.
Het document bevat een verkeerde, misleidende verwijzing, wat vragen oproept over de zorgvuldigheid die het college van burgemeester en schepenen hier aan de dag legt. N-VA betreurt dat. Immers, de waterproblematiek vergt een volgehouden ernstige aanpak. We zijn nu eenmaal een watergevoelige gemeente. N-VA maakt zich zorgen over de waterhuishouding vooral omdat een gedeelte van dit GRUP in een NOG ligt , d.w.z. een van nature overstroombaar gebied. Bovendien is de aanpak van het bestuur in tegenspraak met de visie van de Provincie.
Onze fractie is wel heel tevreden dat zowel op privé als op openbaar domein de verharding waterdoorlatend moet zijn. Toch vrezen we dat deze noodzakelijke maatregel op zich niet volstaat. Onzes inziens moet er ook veel spoediger en met meer ijver werk gemaakt worden van een bijkomend bufferbekken. Daarbij is het zaak om het watervijzelgemaal op de Huweinsbeek vlugger en intenser te versterken en te optimaliseren aangezien de rest van het GRUP niet in een waterconserveringsgebied ligt.
Een ander zwak punt is dat de GAS-kaart niet gepubliceerd is. Dat kon ons duiding geven over hoe het gesteld is met de emissie van ammoniak, een belangrijk gegeven voor het samenleven van mens en milieu.
Onze derde opmerking slaat op de niet-sluitende ruimtebalans-compensatie. Daarover wenst
de N-VA-fractie de nodige uitleg te krijgen.
Ten vierde maakt men niet duidelijk of er een voetgangers- fietsontsluiting naar de zogeheten Pelikaanstraat komt. En of er desgevallend niet het gevaar bestaat dat deze ontsluiting na verloop van tijd weleens onwettig over het terrein van een jeugdheem zou lopen.
Ten vijfde menen wij dat er toch enkele elementen als ‘bloeiende hagen’ verplicht voorzien zouden zijn. Deze voorschriften voor levende afsluitingen voor de percelen moeten de bijen- en vlinder-populaties weer een kans geven.
Ten laatste verwijzen wij naar de opmerking van de Provincie die volgens het verslag van de vergadering voet bij stuk houdt dat het plan een ontwikkeling nastreeft die intern gekeerd is. Dat geeft geen meerwaarde ten opzichte van de omgeving en de integratie van de nieuwe ontwikkeling in het bestaande weefsel. Anders gezegd: de gemeente duldt geen enkele oprit van een woning rechtstreeks op de Leysafortstraat en op de Processieweg. Daar moeten het achtertuinen zijn. Daarentegen wijst de Provincie erop dat alle bestaande woningen aan de andere zijde van deze straten wel hun privé-opritten op de straat hebben.
N-VA is voorstander van deze verkaveling, maar dan wel ordentelijk geregeld.
Gelet op alle hierboven opgesomde elementen onthield de fractie zich.
Naar aanleiding van overlast die de Pokémonjacht veroorzaakt in de Kleine Essestraat en de Ketelbuiserstraat: verlenging van het samenscholingsverbod aldaar.
N-VA kan zich vinden in dit besluit. Jammer alleen dat de Pokémonjagers die zich wel keurig gedragen, meeboeten voor de overlast van een minderheid. Het vermijden van overlast voor de omwonenden moet de eerste zorg van de gemeente zijn. Brand Perneel alludeerde nog even op de houding van de andere partijen op een hoger échelon: “ Als N-VA voor op federaal niveau de noodtoestand voorstelt, is dat onbespreekbaar. Op Lichtervelds niveau kan dat gelukkig wel nog om de overlast voor omwonenden te temperen. “
Goedkeuring gewijzigd reglement voor de reservering van gemeentelijke infrastructuur (OC De Schouw, Huis Vancoillie, gymzaal Gemeentelijke Basisschool, Sportcomplex) en de uitleendienst van materialen in het kader van het nieuw online reservatiepakket.
Er komt een eigentijdse vorm van reserveren waar de betrokken ambtenaar heel wat energie in geïnvesteerd heeft. N-VA verwelkomt die verbetering.
Naar aanleiding van de verhuur van ruimtes door de gemeente waarschuwt N-VA om geen toestanden te creëren zoals in Torhout. Uitbaters van zalen en gelegenheden gaan er failliet of moeten opgeven. Zie de schrijnende getuigenissen in de Krant van West-Vlaanderen van vorige week.
Goedkeuring reglement voor de toekenning van ecocheques aan het gemeentepersoneel
In het kader van de VIA4 (Vlaanderen In Actie) zijn er € 11 000 restmiddelen. De gemeente besliste onder meer om eocheques ter waarde van maximaal € 100,- per personeelslid toe te kennen.
N-VA wil ook de belangen van het OCMW-personeel behartigd zien en vroeg de toekenning ervan eveneens voor die categorie. Immers, de restmiddelen zijn ruim toereikend daarvoor.
De bevoegde schepen, voorzitter van het OCMW repliceerde dat deze ecocheques niet cumuleerbaar zijn met andere toeslagen die het OCMW-personeel ontvangt.
De rest van het bedrag zou dan naar teambuilding gaan.
VRAAGSTELLING
N-VA-raadslid Lieve Vanden Bussche: Kan het bestuur wegwijzers/infoborden plaatsen aan het station?
Niet-Lichterveldse reizigers die het station verlaten hebben het raden naar welke richting ze uitmoeten om bijvoorbeeld het sportcomplex, De Schouw, De Ploeg, het Woonzorgcentrum of het gemeentehuis te bereiken. Het plaatsen van deze richtingswijzers vermijdt niet enkel onnodige verplaatsingen, het is een teken van hoffelijkheid tegenover bezoekers.
Het bestuur belooft om die mogelijkheid te onderzoeken.
N-VA-raadslid Brand Perneel Wat onderneemt het bestuur tegen de povere score die ze haalt voor ‘Lokale economie & ondernemersklimaat’ en voor de openbaarheid van bestuur?
Brand: “Het Nieuwsblad publiceert al een hele tijd zijn ‘Grote Gemeentetest’ waarbij het alle beleidsdomeinen van de gemeenten tegen het licht houdt. Ondanks het feit dat de krant de economische beperkingen van deze gemeente incorporeert als een gegeven, komt het resultaat amper uit op een magere ‘voldoende’, dit in contrast met de omliggende gemeenten. Wanneer zullen de bestuurders het rode knipperlicht zien branden voor de Lichterveldse economische ontwikkeling?
Voor ‘openbaarheid van bestuur’ is onze gemeente zelfs gezakt! Wat denkt de gemeente hiertegen te ondernemen?”
Uit het bijwijlen korzelige antwoord van het bestuur leren we vooral dat je Lichtervelde niet mag vergelijken met grotere gemeenten (doen we ook niet), dat gazetten maar raak schrijven, dat er al heel wat plaatsen op de diverse industrieterreinen ingenomen zijn. Bovendien zou Lichtervelde er niets kunnen tegen inbrengen dat er geen bijkomende bedrijventerreinen mogen ingericht worden.
Toen Brand Perneel de vergelijking maakte met de goede cijfers van gemeenten waar N-VA mee bestuurt, liepen de emoties hoog op. De OCMW-voorzitter had blijkbaar nog nooit gehoord over het lopend onderzoek in Het Nieuwsblad. Ze informeerde naar de precieze bron. Met stemverheffing beloofde ze haar eigen queeste hiertegen te ondernemen. Uiteraard is elke bewering tegensprekelijk voor ons. Daarom zijn wij democraten. Onze afdeling is heel benieuwd en wacht de resultaten van dat tegenonderzoek af. Mocht het Nieuwsblad op dat vlak aantoonbaar ongelijk hebben, dan zullen we een rechtzetting dik in de verf zetten. Echter, wij vrezen met grote vrees.