Gemeenteraad 19 dec 2016

Het nieuw te bouwen sportpaviljoen
Hetgeen het bestuur geraamd had als kostprijs ligt ver beneden de offertes die binnenkwamen. Via wat onze fractieleider Sofie Steurbaut, een kaasschaafpolitiek noemt, probeert het bestuur nu toch tot een realisatie te komen. Brokje bij beetje dus. 
Overigens blijft onduidelijk met welk budget men de ‘afgeschaafde stukken’ zal betalen. 
(Door geen budget te voorzien, kan je natuurlijk je rekeningen altijd doen kloppen of opsmukken).  
Een vraagje: Wat is men met een judozaal zonder judovloer?
Onze fractie zit met grote twijfels of de raming nu wel correct is. Immers, de prijzen die DETRAC vermeldt in zijn offerte liggen nog altijd hoger dan de raming. 
Is dit bestuur zó zeker dat het bij een nieuwe marktconsultatie nog gunstiger prijzen kan losweken?
We lopen het gevaar om in hetzelfde scenario van het OC De schouw te belanden. Dat wil zeggen, we hebben finaal een gebouw waarbij jarenlang bijkomende investeringen onvermijdelijk zijn vooraleer we het geheel ‘afgewerkt’ kunnen noemen?

Men past zogezegd het multi-userprincipe toe. Maar bepaalde investeringen, die gebonden zijn aan het gebouw (vb gordijnen voor de judo) schuift men af op de sportclubs. Wie zal wat kunnen/mogen of moeten betalen? En hoe zullen de niet-investerende clubs er gebruik kunnen of mogen van maken?  Verwarring troef. Het is ergerlijk dat het bestuur zelf op die manier nieuwe problemen creëert, zonder de minste waarborg dat ze daarbij de prijs kan drukken. Hopelijk leidt de poespas niet tot conflicten tussen de verenigingen onderling.
Derhalve: stemming= ONTHOUDEN

Herziening van het meerjarenplan 2014-2019  & vaststelling budget voor 2017 

Operatie ‘opsmuk’ 
Bij nalezen van het aangepaste meerjarenplan (MJP) krijg je de indruk dat het bestuur eindelijk oren had naar hetgeen wij al jaren vragen. Het begint met een motivering van de aanpassingen in het MJP die soelaas zouden bieden aan problemen zoals wateroverlast en verkeersveiligheid. Daarop is ingespeeld met als gevolg een aanpassing van de cijfers. Klinkt redelijk. Zodra je de cijfers van naderbij bekijkt, blijkt dat het om bescheiden ingrepen gaat. 

Gebrek aan langetermijndenken
De N-VA-fractie had liever een motivering of toelichting aangetroffen bij posten waar er grote verschuivingen optreden.  Die verschuivingen op zich zijn al vreemd. 
Dat je een investering in een bepaald jaar niet kan voltooien, en dan de rest verplaatst naar het volgend jaar, daar hebben we begrip voor.  
Zoals de naam aangeeft, is het een plan voor meerdere jaren. Je zou dan verwachten dat achter een m e e r j a r e n p l a n een v o o r z i e n i g beleid schuilt. Niet dus.   
Bovendien ‘vergeet’ dit bestuur te melden dat een aantal zaken verkeerd werden ingeschat of gewoon weggelaten werden. De komende drie jaren stijgen gemeentelijke uitgaven met een slordige € 1 066 000,- meer dan gebudgetteerd in het vorig meerjarenplan.
 
De grootste meerkosten
- Netto € 80 000,- in verband met de waterproblematiek;
- De kosten voor de infrastructuurwerken in de verkaveling Tweelindenstraat duikt nu pas op: een investering van € 256 000,- in 2017
- Gemeentelijke basisschool ‘Beverbos’ de volgende fasen van de nieuwbouw leggen extra beslag op de investeringen ten belope van € 535 000,-  
- Huisvesting jeugdhuis: opeens staat er voor 2018: € 300 000,- in plaats van € 200 000,- voorheen. Stilletjesweg komt daar € 100 000,- bij. 

Ons grootste struikelblok: het inrichten van onze sportinfrastructuur in samenwerking met het veel te dure TMVW.
De grote voordelen die zich volgens het bestuur zouden stellen blijken niet te kloppen. We hebben o.a. ons zwembad (gedeeltelijk) uit handen gegeven om de cijfers de komende jaren op te krikken, maar helaas blijkt dit voordeel van heel korte duur. We zullen de gevolgen reeds moeten dragen bij aanvang van de volgende legislatuur!

Schuif af! 
Illustratief voor de hele meerjarenplanning is verrekening van die sportinfrastructuur. Het heette dat de exploitatie zou geoptimaliseerd worden door de samenwerking met TMVW. 
In 2017 zou de exploitatiekost dalen met € 60 000,- in 2018 met € 30 000,- om dan in 2019, de nieuwe legislatuur (!) plots toe te nemen met € 143 000,- (nl. € 417 000,-)
Waarom is deze kost in 2019 zo hoog? 
Blijkt dat de vergoedingen aan TMVW -over alle jaren heen- veel hoger liggen dan geraamd. 
In 2019 dragen we hier ten volle de gevolgen van. De vergoedingen aan TMVW nemen toe in plaats van af. De uitgestelde investeringen dienen dan te gebeuren. Heel toevallig bevinden we ons dan ook in de nieuwe legislatuur. Met heeft ons steeds verteld dat de autofinancieringsmarge het prima zou doen tegen 2018. Gelijk hebben ze gekregen, door het heel creatief omgaan met de cijfers... Problemen doorschuiven naar een volgende legislatuur is voor de N-VA niet de oplossing. Morsen met gemeentegeld is dat ook niet. Je voorbereiden op wat de toekomstige uitdagingen daarentegen is van essentieel belang om een gezonde gemeente te zijn. 
(Let wel: de exploitatiekosten voor de aanpassing van de infrastructuur liggen voorbij 2019 in dezelfde lijn! )
Ondertussen zijn we goeddeels de zeggenschap over ons zwembad kwijt. Daar beslist het TMVW nu over. De voorgespiegelde besparingen draaien op een groteske manier op het tegendeel uit. 

Algemene evolutie
In 2017: € 734 000,-  meer uitgaven dan vorig jaar gepland;
In 2018: € 150 000,- meer uitgaven
In 2019: € 250 000,- minder over 
In totaal € 1 134.000,- extra uitgaven (exploitatie en investeringen)
Op te vangen met EXTRA BELASTINGEN IN DE NIEUWE LEGISLATUUR?

Het bestuur klopt zich doorgaans op de borst met hun knappe autofinancieringsmarge, maar schijn bedriegt.  Vooral de exploitatie van 2019 moet iedereen die begaan is met deze gemeente, grote zorgen baren. Tegen dan zijn er € 1 134 00,- extra uitgaven (exploitatie & investeringen).

Wie dan leeft, dan zorgt
Brand Perneel vreesde er al destijds voor: er kunnen nog (financiële) lijken uit de gemeentekas(t) vallen. Dat begint zich nu af te tekenen. Voor wie achter de cijfers kijkt, ziet een duidelijke tendens. Financiële engagementen worden in de tegenwoordige tijd geminimaliseerd en de grotere uitgaven zijn voor later. Op die manier schuift dit CD&V -bestuur alle problemen voor zich uit. Liefst naar de volgende legislatuur. ‘Mooi’ geregeld is dat. Het budget oogt nu aanvaardbaar. Een volgend bestuur zal wel de financiële krapte beheren, nieuwe lasten heffen en mogen uitleggen dat er nog amper beleidsruimte overblijft.  

Conclusie 
De herziening van het meerjarenplan is één grote doorschuifoperatie. De actuele cijfers smukt het bestuur  op door de verplichtingen later te programmeren. De financiële gezondheid van deze gemeente zetten ze op het spel.
Derhalve: STEMMING: NEEN

Klimaatoverleg Midwest–goedkeuren gemeentelijk energieactieplan
Het plan omvat een aantal stevige acties en doelstellingen. Bijvoorbeeld het voornemen om elektrische laadpalen te voorzien in de gemeente. N-VA is daar zeer voor gewonnen. 
Er worden ook heel wat acties verwacht om de particuliere sector te motiveren tot energiebezuiniging.
De intenties van de gemeente zelf lijken ons echter wel mager: ze wil louter bij nieuwbouwprojecten inzetten op energiezuinige realisaties. Bovendien is dat dan nog beperkt tot uitsluitend planadvies!  Voor het bestaande patrimonium, met niet weinig vaak sterk verouderde gebouwen, heeft het bestuur blijkbaar geen intenties of plannen. 

Conclusie
Het energieplan is onzes inziens te vrijblijvend. Met ‘verwachtingen’ en goede bedoelingen alleen komt men er niet. Maar we slaan hier ten minste de goede richting in. Overigens bevat het plan enkele voor het milieu positieve zaken.   
Omdat het ondanks alles een aanzet is in de goede richting: STEMMING: JA

gemeentehuis